lördag 26 december 2009

Jaktdagen då allting kan hända och allting händer.

Det blev som jag skrev i går att det är dagen då allting kan hända. Vilken dag vi har haft. Jag gick och la mig i går spänd av förväntan men innan jag riktigt kunde somna kikade jag ut och såg att ett lätt snöfall hade börjat. Perfekt, nysnö=spårsnö vilket gör att morgondagens jakt kommer att bli helt perfekt. Det är bara att gå ut och släppa vovven efter dessa underbara djur.
Jag somnade gott och vaknade i god tid för att sätta på kaffepannan och glöggpannan som är tradition. Hur ser det ut ute idag? Öppnade dörren men någon höll emot, låg katten mot dörren eller vad kunde det vara? Fick upp dörren med en kraftansträningning och möttes av en enormt snölandskap. Den förväntade spårsnön hade förbytts mot ett djupt snöhav över hela landskapet. 25-40 cm nysnö! Har ni sett en tax i djupsnö? Nej inte jag heller för de syns inte utan går som en mullvad i snön. Det var bara att smyga ut när inte hunn såg och hoppas att hon skulle somna om. Det gjorde hon inte utan på något sätt lyckades hon öppna dörren och komma ut till oss där vi satt runt brasan. Det var fyra tappra jägare som vågade trotsa vädrests makter. All heder åt dessa riktiga män! Efter en hel del eldande och kaffedrickande så var det två jägare som gick en tur i en snötyngd skog. Det enda vi kan säga om den turen var att det var mycket snö.
Denna annandags jakt går till historien som den mest lugna och säkrate jakt vi upplevt. Som sagt, allting kan hända och allting händer. Jag tror att vi kan konstatera att denna jaktsäsong är avslutad pga. av snön vilket även innebär att denna blogg går i graven och återuppstår en tid innan 1 oktober då nästa års jaktsäsong drar igång.

2 kommentarer:

XJAKT sa...

Det kan du inte mena! Jag har ju precis hitta din blogg.


Nåväl, strävhår?

Kvistabo´n. sa...

Kul å bra blogg. Kolla gärna in på min. http://kvistabo.blogspot.com/